W tym miejscu można składać tzw. skargi na niewłaściwe działanie przyrządów pomiarowych lub kwestionować towary paczkowane. Na adresy okręgowych urzędów miar (zgodnie z właściwością terytorialną) można kierować zgłoszenia: 1. W przypadku kwestionowania towaru paczkowanego na nierzetelność w zakresie paczkowania produktów producenta lub importera, a w szczególności na niedotrzymanie deklarowanej na opakowaniu ilości nominalnej towaru paczkowanego lub dotyczących oznakowań towarów paczkowanych. Właściwość terytorialną urzędu miar określamy poprzez adres podmiotu wskazany na opakowaniu. 2. W przypadku podejrzenia nieprawidłowego działania przyrządu pomiarowego np. na stacjach paliw, w sklepach i w innych miejscach, gdzie służą one do rozliczeń, lub są stosowane w innych dziedzinach wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy Prawo o miarach. Właściwość terytorialną urzędu miar określamy poprzez adres zainstalowania przyrządu pomiarowego. 3. W przypadku podejrzenia nieprawidłowego działania przyrządu pomiarowego stosowanego do rozliczeń mediów (wodomierze, gazomierze, ciepłomierze i liczniki energii elektrycznej) w nieruchomościach. Do zgłoszenia ewentualnej nieprawidłowości, dla lepszej skuteczności podejmowanych działań, można dołączyć np. zdjęcia opakowań, przyrządów pomiarowych lub dokumenty potwierdzające nieprawidłowe rozliczenia (np. paragon) itp. Proces ten jest uproszczony w stosunku do postępowania skargowego, o którym mowa w Dziale VIII Skargi i wnioski Kodeksu postępowania administracyjnego. Przedmiotem skargi regulowanej przepisami KPA, może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. "UWAGA. 1. Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Wniesienie skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymaga jej zgody. 2. Każda skarga skierowana powinna zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz adres. W przypadku braku tych danych skarga lub wniosek pozostawione zostaną bez rozpoznania. "
Wymagane dokumenty
Wypełniony formularz wniosku.
Odbiorca usługi
Obywatel Przedsiębiorca Instytucja
Termin załatwienia sprawy
Powyższe zgłoszenia rozpatrywane są najczęściej w trybie kontrolnym. Administracja miar załatwia takie sprawy zgodnie z aktualnymi możliwościami organizacyjno-technicznymi. Jeżeli organ, który otrzymał skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni przekazać sprawę do właściwego organu.
Sposób odwołania
Nie dotyczy
Opłaty
Brak opłat.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków